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Noëls verts et pluies hivernales, des phénomènes en croissance au Canada

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Pour la première fois depuis 2015, les Montréalais ont connu un Noël vert (moins de deux centimètres de neige au sol le 25 décembre). Même si ce phénomène n’est pas la norme, il se produit de plus en plus souvent depuis les années 1980, selon les données d’Environnement Canada.

Dans les trente dernières années, la probabilité d’avoir un Noël blanc dans la plus grande ville du Québec a diminué de 85 à 70 %, et l’accumulation moyenne de neige en cette journée fériée a baissé de 17 à 8 cm.

La plupart des villes d’importance au Canada ont suivi cette tendance : à Québec, par exemple, la moyenne est passée de 45 à 25 cm, et cette année, il n’y avait que 19 cm de neige au sol, selon les données enregistrées à l’aéroport Jean-Lesage.

Anna-Belle Filion, météorologue à Environnement Canada, affirme que les pelouses dégarnies à Montréal et le tapis blanc plus mince qu’à l’habitude ailleurs au pays ne sont pas dus à un manque de précipitations. Dès novembre, des tempêtes avaient balayé la plupart des régions plus tôt qu’à l’habitude.

C’est un hiver qui nous bouscule un peu, mais pour l’instant, il y a eu beaucoup de neige.

La météorologue Anna-Belle Filion, d’Environnement Canada

C’est que les changements climatiques causés par l’action humaine ne se traduisent pas nécessairement par une hausse des températures, mais plutôt par un dérèglement qui augmente l’occurrence d’« extrêmes ».

« On peut avoir encore des très [fortes] tempêtes qui battent des records, mais aussi, on a des records de chaleur. On est dans [ce genre d’]extrêmes », explique-t-elle.

Une journée ne fait pas un hiver

Une vitre recouverte de gouttes d'eau. Hors-champ, une rue enneigée. La neige et la pluie se sont succédé vendredi dans plusieurs régions de l’est du pays. Photo : Radio-Canada / Conrad Fournier

Anna-Belle Filion soutient qu’il ne faut pas faire de raccourci entre Noël vert et changements climatiques. Se concentrer sur les données d’une date spécifique peut être trompeur, et il faut regarder les tendances et non les exemples spécifiques.

Il faut également faire la distinction entre phénomènes météo épisodiques et changements constants à long terme.

Sauf que les hivers qui nous « bousculent », comme celui qui semble se profiler au pays, deviendront-ils la norme? C’est difficile à dire, mais la météorologue admet que la tendance, depuis les années 1980, est à l’augmentation des Noëls verts et des épisodes « extrêmes ». L’Homme y est pour quelque chose.

Les changements climatiques [causés par les humains] existent. On sait que ça amène des tendances, ça dérègle le climat qu’on a connu.

Anna-Belle Filion

Le choix du terme « dérèglement » plutôt que « réchauffement » devient particulièrement pertinent quand on s’intéresse aux quelques villes où les Noëls blancs sont en augmentation plutôt qu’en diminution, comme à Saint-Jean, à Victoria et à Vancouver.

Le réchauffement global de la planète entraîne des effets qui « varient vraiment spatialement », selon la topographie du territoire, par exemple, analyse la scientifique.

Vendredi, l’est du pays a été balayé par une chute de neige suivie de verglas et de pluie. Samedi, à travers le Québec et les provinces maritimes, le mercure pourrait descendre de 10 à 15 degrés.

Pour la spécialiste, ceci ne dénote pas que l’hiver est et sera « hors de l’ordinaire ». S’il s’agit du nouveau standard, les surprises de Dame nature deviendront peut-être l’apanage des Canadiens en hiver.

À travers le Canada

Les données d’Environnement Canada (Nouvelle fenêtre) permettent de voir les écarts en 30 ans de la probabilité des Noëls verts (en pourcentage) et de la quantité attendue de neige au sol (en cm) dans les grandes villes du pays. Voici quelques exemples.

  • Calgary : -10 %, aucun changement dans l’épaisseur moyenne de neige
  • Edmonton : -15 %, -5 cm
  • Fredericton : -35 %, -16 cm
  • Halifax : -25 %, -7 cm
  • Iqaluit : pas de changement dans la probabilité de Noël blanc (100 %), -3 cm
  • Ottawa : – 10 %, +1 cm
  • Saint-Jean (Terre-Neuve) : +15 %, -1 cm
  • Thunder Bay : -5 %, -12 cm
  • Toronto : -20 %, aucun changement dans l’épaisseur moyenne de neige
  • Vancouver : +5 5, +2 cm
  • Whitehorse : pas de changement dans la probabilité de Noël blanc (100 %), -10 cm
  • Winnipeg : pas de changement dans la probabilité de Noël blanc (100 %), +3 cm

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Federal Budget 2021: Ottawa adds $1B to broadband fund for rural, remote communities

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The federal government will add $1 billion to a fund for improving high-speed communications in rural and remote areas of Canada, bringing the total to $2.75 billion by 2026, the Liberals said Monday in their first full budget since the pandemic began last year.

The money is going to the Universal Broadband Fund, which is designed to support the installation of “backbone” infrastructure that connects underserved communities to high-speed internet.

It’s one of many government and private-sector initiatives that have gained urgency since the pandemic began, as Canadians became more dependent on internet service for applications ranging from e-learning to daily business operations.

Ottawa says the additional money will keep it on track to have high-speed broadband in 98 per cent of the country by 2026, and 100 per cent by 2030.

Money spent on high-speed communications will be good for a recovering economy, said Pedro Antunes, chief economist at the Conference Board of Canada, a non-partisan think-tank.

The latest data from Statistics Canada says there were about five million people working from home during the pandemic, up from about two million prior to that, Antunes said in an interview.

“That’s a quarter or so of the workforce,” he added. “And I think a fair number of those people are going to continue to work from home, at least in some part-time way.”

Improved connections to high-speed broadband and mobile communications will add to the productive capacity of the economy overall, especially as it reaches beyond Canada’s cities, Antunes said.

He said there’s been a “real issue” with economic growth outside major urban centres and the improved connectivity “is something that can help stimulate that.”

The Universal Broadband Fund was initially mentioned in the 2019 budget, though specifics were not available until last November’s fiscal update.

The $1-billion top-up to the broadband fund announced today is in addition to $1.75 billion promised to the fund by the federal government’s November fiscal update.

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COVID-19: What you need to know for April 19

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Provincewide

  • Per today’s government report, there are 4,447 new cases in Ontario, for a total of 421,442 since the pandemic began; 2,202 people are in hospital, 755 of them in intensive care, and 516 on ventilators. To date, 7,735 people have died.
  • According to data from the Ministry of Health and Long-Term Care, there are 40 outbreaks in long-term-care facilities, 36 confirmed active cases of positive residents, and 127 confirmed active cases of positive staff. To date, there have been 3,755 confirmed resident deaths and 11 confirmed staff deaths.
  • Per the government’s report on Ontario’s vaccination program, as of 7 p.m. yesterday, Ontario has administered 66,897 new doses of COVID-19 vaccines, for a total of 3,904,778 since December 2020. 3,212,768 people have received only one dose, and 346,005 people have received both doses.

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Federal budget 2021 highlights: Child care, recovery benefits, OAS increases – everything you need to know

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The federal government’s first budget in more than two years certainly looks the part: At 739 pages, it is a hefty document chock full of billions in new spending.

Those funds will be spread among a number of key groups – students, seniors, parents and small-business owners, to name a few – as Ottawa looks to bolster Canada’s recovery from COVID-19 but also plan for life beyond the pandemic.

To that end, the deficit is projected to hit $354.2-billion in the 2020-21 fiscal year, which just ended – better than expected about five months ago, given the economy’s resilience over the winter months. It is estimated to fall to $154.7-billion this fiscal year, before dropping further in the years to come as pandemic spending recedes from view.

Here are some of the highlights from Monday’s budget.

The budget outlines tens of billions of dollars in federal subsidies for a national child-care program, a promise the Liberal Party has made in some form since the early 1990s. Child-care supports became a point of national debate during pandemic lockdowns as parents with young children struggled to juggle work and family responsibilities.

In total, the government proposes spending as much as $30-billion over the next five years, and $8.3-billion each year after that, to bring child-care fees down to a $10-a-day average by 2026. The proposal, which requires negotiation with the provinces and territories, would split subsidies evenly with those governments and targets a 50-per-cent reduction in average child-care fees by the end of 2022.

The federal program is largely modelled on Quebec’s subsidized child-care system, implemented in the 1990s in an effort to increase women’s access to the labour market. Since then, labour participation rates for women aged 25 to 54 in the province have grown to exceed the national average by four percentage points.

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