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Un chercheur de Rimouski dans le top 10 de Québec Science

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Depuis 2016, une partie des recherches sont effectuées sur le terrain, près du fleuve au parc du Bic.

C’est en développant et en utilisant l’estuaire du Saint-Laurent comme laboratoire naturel qu’on en est venus à faire des progrès.

Dany Dumont, professeur-chercheur à l’Institut des sciences de la mer à l’Université du Québec à Rimouski

Dany Dumont travaille notamment avec le chercheur émérite Peter Sutherland.

Le scientifique de l’Institut français de recherche pour l’exploitation de la mer travaille depuis quelques années à peaufiner les modèles qui permettent de mieux comprendre l’interaction entre la force des vagues et les glaces des banquises.

Le pic Champlain au loin; on voit la banquise au premier plan.L’équipe de Dany Dumont se nomme BicWIN en raison de l’emplacement sélectionné pour ses prélèvements de données. « WIN » évoque le mot anglais « winter ». Photo : Radio-Canada / François Gagnon

Pour ça, il faut mesurer les conditions de vagues avant qu’elles n’atteignent la banquise et lorsqu’elles se propagent dans la banquise à l’aide de bouées qu’on déploie sur la glace. En mesurant cette atténuation, on est capables de mesurer la force que les vagues imposent sur la glace, explique Dany Dumont.

L’étude d’un tel phénomène peut s’avérer complexe, surtout en laboratoire. Une reproduction fidèle des conditions extérieures est pratiquement impossible.

C’est pour ces raisons que Dany Dumont a choisi d’effectuer ses recherches en milieu naturel, au parc du Bic.

Vue sur l'île au massacre l'hiver au Bic à RimouskiUne partie des îles du Bic à Rimouski Photo : Radio-Canada / Michaëlle Ouellet

Son équipe a notamment installé une caméra au sommet du Pic Champlain pour surveiller la dynamique des glaces. C’est ce qu’il nous fallait, affirme le chercheur.

Les recherches de BicWIN pourraient améliorer la navigation hivernale.

Dany Dumont soutient que ses travaux peuvent aider à comprendre la force à l’origine de la dérive et de l’épaississement de la glace.

Les systèmes actuels ne tiennent pas compte de cette force-là parce qu’elles sont mal quantifiées. Donc la suite de nos recherches va permettre d’ajouter ces forces-là dans nos modèles de prévision, ajoute-t-il.

L’aide des canotiers de l’UQAR

Les canotiers de l’UQAR ont offert des formations à l’équipe de Dany Dumont pour qu’elle soit en mesure d’effectuer une partie de leurs travaux à l’aide de canots.

On accueille des étudiants qui ont envie de participer à la recherche mais [qui n’ont pas nécessairement le même champ d’études].

Dany Dumont, professeur-chercheur à l’Institut des sciences de la mer à l’Université du Québec à Rimouski
Des participants à la course de canot à glace du RikiFest, le festival d'hiver de RimouskiDes canots à glace devant Rimouski Photo : Radio-Canada

Dany Dumont et son équipe sauront le 18 février prochain s’ils seront couronnés « Découverte de l’année 2018 » par Québec Science.

Le public a jusqu’au 10 février pour choisir, en ligne, sa recherche scientifique préférée parmi les 10 finalistes de cette année.

L’équipe BicWIN est présentement en attente de subventions du fédéral. Cette aide financière pourrait améliorer ses équipements et son matériel, par exemple, en faisant l’acquisition d’un canot mieux adapté aux recherches.

D’après un reportage de Jérôme Lévesque-Boucher

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More groups join in support of women in STEM program at Carleton

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OTTAWA — Major companies and government partners are lending their support to Carleton University’s newly established Women in Engineering and Information Technology Program.

The list of supporters includes Mississauga-based construction company EllisDon.

The latest to announce their support for the program also include BlackBerry QNX, CIRA (Canadian Internet Registration Authority), Ericsson, Nokia, Solace, Trend Micro, the Canadian Nuclear Safety Commission, CGI, Gastops, Leonardo DRS, Lockheed Martin Canada, Amdocs and Ross.

The program is officially set to launch this September.

It is being led by Carleton’s Faculty of Engineering and Design with the goal of establishing meaningful partnerships in support of women in STEM.  

The program will host events for women students to build relationships with industry and government partners, create mentorship opportunities, as well as establish a special fund to support allies at Carleton in meeting equity, diversity and inclusion goals.

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VR tech to revolutionize commercial driver training

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Serious Labs seems to have found a way from tragedy to triumph? The Edmonton-based firm designs and manufactures virtual reality simulators to standardize training programs for operators of heavy equipment such as aerial lifts, cranes, forklifts, and commercial trucks. These simulators enable operators to acquire and practice operational skills for the job safety and efficiency in a risk-free virtual environment so they can work more safely and efficiently.

The 2018 Humboldt bus catastrophe sent shock waves across the industry. The tragedy highlighted the need for standardized commercial driver training and testing. It also contributed to the acceleration of the federal government implementing a Mandatory Entry-Level Training (MELT) program for Class 1 & 2 drivers currently being adopted across Canada. MELT is a much more rigorous standard that promotes safety and in-depth practice for new drivers.

Enter Serious Labs. By proposing to harness the power of virtual reality (VR), Serious Labs has earned considerable funding to develop a VR commercial truck driving simulator.

The Government of Alberta has awarded $1 million, and Emissions Reduction Alberta (ERA) is contributing an additional $2 million for the simulator development. Commercial deployment is estimated to begin in 2024, with the simulator to be made available across Canada and the United States, and with the Alberta Motor Transport Association (AMTA) helping to provide simulator tests to certify that driver trainees have attained the appropriate standard. West Tech Report recently took the opportunity to chat with Serious Labs CEO, Jim Colvin, about the environmental and labour benefits of VR Driver Training, as well as the unique way that Colvin went from angel investor to CEO of the company.

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Next-Gen Tech Company Pops on New Cover Detection Test

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While the world comes out of the initial stages of the pandemic, COVID-19 will be continue to be a threat for some time to come. Companies, such as Zen Graphene, are working on ways to detect the virus and its variants and are on the forefronts of technology.

Nanotechnology firm ZEN Graphene Solutions Ltd. (TSX-Venture:ZEN) (OTCPK:ZENYF), is working to develop technology to help detect the COVID-19 virus and its variants. The firm signed an exclusive agreement with McMaster University to be the global commercializing partner for a newly developed aptamer-based, SARS-CoV-2 rapid detection technology.

This patent-pending technology uses clinical samples from patients and was funded by the Canadian Institutes of Health Research. The test is considered extremely accurate, scalable, saliva-based, affordable, and provides results in under 10 minutes.

Shares were trading up over 5% to $3.07 in early afternoon trade.

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