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Qui est Benoit Charette, nouveau ministre de l’Environnement du Québec?

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Âgé de 43 ans, ce diplômé de l’École nationale d’administration publique, aujourd’hui père de trois enfants, entreprend son mandat avec huit ans d’expérience parlementaire derrière la cravate.

Élu sous la bannière du Parti québécois dans Deux-Montagnes en décembre 2008, il claque la porte par désenchantement envers son projet souverainiste deux ans et demi plus tard.

Il rejoint finalement la toute jeune Coalition avenir Québec (CAQ) en décembre 2011, mais son mandat sera très court; aux élections de septembre 2012, il est défait par le péquiste Daniel Goyer.

Après avoir été directeur des cabinets du whip et du leader de la CAQ pendant deux ans, Benoit Charette récupère son poste de député de Deux-Montagnes en avril 2014.

Sur les banquettes de la deuxième opposition, il sera porte-parole pour de nombreux dossiers, dont les affaires intergouvernementales canadiennes, les relations internationales et la francophonie, et le transport.

C’est à ce titre qu’il développe le plan de la CAQ pour décongestionner le réseau routier de la grande région de Montréal, qui préconise le développement des transports collectifs, mais aussi du réseau routier.

Quelques engagements de la CAQ en matière de transports dans la région métropolitaine

  • Prolongement du Réseau express métropolitain (REM) sur 22 kilomètres, de Brossard jusqu’à Chambly, et de 17 km à Laval, notamment le long de l’autoroute 15;
  • D’autres phases d’expansion du REM sont aussi envisagées sur l’emprise de l’autoroute 440, à Laval, et de Brossard jusqu’à Boucherville et Sainte-Julie;
  • Mise à l’étude d’un projet de prolongement de la ligne jaune du métro, en partie en souterrain, en partie en surface le long du boulevard Rolland-Therrien;
  • Revitalisation du boulevard Taschereau avec un tramway de 6,5 kilomètres, de Longueuil à Brossard, avec une interconnexion au REM;
  • Aménagement d’un tramway qui irait de la pointe de l’Île jusqu’au centre-ville, avec un embranchement vers le nord jusqu’au cégep Marie-Victorin;
  • Élargissement de l’autoroute 30 à 3 voies, sur le tronçon entre les autoroutes 10 et 20 pour du transport collectif;
  • Prolongement de l’autoroute 19, jusqu’à Bois-des-Filion, et de l’autoroute 13, jusqu’à l’autoroute 50, sous la forme d’un boulevard urbain;
  • Instauration d’incitatifs fiscaux en faveur du covoiturage, et ajouts de stationnements incitatifs pour transport collectif dans la région métropolitaine.

Bien avant le dévoilement de ce plan, la CAQ s’était aussi résolument engagée en faveur de la construction d’un 3e lien routier entre Québec et Lévis, un projet qui fait grincer des dents les défenseurs de l’environnement. Le parti appui aussi le projet de tramway à Québec.

LA CAQ s’est aussi engagée à respecter les cibles de réduction des gaz à effet de serre (GES) fixées pour 2030 (diminution de 37,5 % des GES par rapport au niveau de 1990), et à adopter un plan de transition vers une économie sobre en carbone, en misant notamment sur l’hydroélectricité.

C’est un beau privilège d’avoir l’occasion de s’attaquer à ces défis environnementaux. On l’a vu au cours des dernières semaines, des derniers mois, notamment pendant la campagne électorale : les Québécois sont de plus en plus soucieux des questions environnementales. Donc, c’est un très beau défi.

Benoit Charette, ministre de l’Environnement

3e lien et développement du transport collectif vont de pair, dit Charette

Répondant pour une première fois aux questions des journalistes à titre de ministre mardi après-midi, M. Charrette ne s’est pas écarté des engagements de la CAQ. Il a notamment assuré que la CAQ veut réduire les GES du Québec, mais sans donner plus de détails.

« En même temps, l’environnement, ce n’est pas que la réduction des GES », a-t-il ajouté. « Il y a la qualité de l’eau qui est chère également aux Québécois. Il y a la gestion des déchets. Ce sont tous des enjeux sur lesquels je prendrai beaucoup de plaisir à travailler au cours des prochaines semaines. »

Lors d’un débat électoral sur les questions environnementales organisé par Radio-Canada lors de la campagne électorale, il avait été un peu plus précis en matière de réduction des GES.

Nous on veut s’attaquer clairement aux questions relatives aux transports et à l’industrie. C’est deux domaines représentent essentiellement 72 % de nos émissions de GES. […] Au niveau du transport, ça passe beaucoup par le transport collectif.

Benoit Charette, lors d’un débat électoral sur l’environnement à Radio-Canada, le 21 septembre

M. Charrette a d’ailleurs réitéré mardi que son parti appui la construction du 3e lien entre Québec et Lévis en faisant valoir la nécessité de développer du transport collectif dans la région.

« Pour nous le 3e lien n’est pas en contradiction avec le transport collectif, au contraire », a-t-il plaidé, après avoir déclaré que le pont de Québec et le pont Pierre-Laporte reliant actuellement Québec à sa rive sud ne pourraient pas accueillir une infrastructure à cette fin.

« Si on devait ajouter par exemple un tramway sur le pont Pierre-Laporte, il faudrait retrancher des voies qui sont déjà passablement à l’étroit », a argué le nouveau ministre de l’Environnement.

M. Charrette est aussi en phase avec son parti sur le Fonds vert, qui doit financer des mesures visant à réduire les émissions de GES, mais dont la gestion est sévèrement critiquée.

« Je ne sais pas si c’est le Fonds vert qui est la meilleure instance pour les financer », a-t-il déclaré lors du débat organisé par Radio-Canada en septembre.

Lors de la campagne électorale, M. Charette avait aussi promis qu’un gouvernement de la CAQ rouvrirait le sentier de motoneige Caribou, dans le Parc national du Mont-Tremblant.

« Un gouvernement caquiste va rouvrir l’article 21 de la Loi sur les parcs pour permettre aux motoneigistes de circuler à nouveau », a-t-il déclaré, selon L’information du Nord Saint-Agathe.

« Difficile de s’engueuler avec M. Charette »

En entrevue à 24/60 mardi soir, l’éditorialiste de La Presse Paul Journet a dit croire que l’expérience et les qualités personnelles de M. Charette l’aideront dans sa nouvelle tâche.

M. Charette, c’est quelqu’un de très diplomate, très affable. On pourrait même dire que c’est difficile de s’engueuler avec M. Charette, même avec beaucoup de mauvaise foi.

Paul Journet, éditorialiste et ancien correspondant parlementaire de La Presse à Québec

« C’est quelqu’un qui est réputé comme étant un gentleman. Et l’environnement c’est un sujet pour lequel il faut constamment faire des arbitrages », a ajouté l’ancien correspondant parlementaire du quotidien.

Qui plus est « il va être capable de répondre » aux questions des journalistes, ce qui n’était visiblement pas le point vert de sa prédécesseure.

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Ottawa sets monthly record for total COVID-19 cases with 99 new cases on Friday

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Sixteen days into October, Ottawa has already set the record for most cases of COVID-19 in a single month.

Ottawa Public Health reported 99 new cases of COVID-19 in Ottawa today, and three more deaths linked to novel coronavirus.

Ontario’s Ministry of Health had reported 108 new cases of COVID-19, but there is sometimes a lag in COVID-19 case reporting between Ontario and Ottawa Public Health. On Wednesday, Ontario reported 39 new cases in Ottawa, while Ottawa Public Health reported 45 new cases.

There have been 1,511 laboratory-confirmed cases of COVID-19 in Ottawa in October, surpassing the September record of 1,413 new cases.

Since the first case of COVID-19 on March 11, there have been 5,908 laboratory-confirmed cases of COVID-19 in Ottawa, including 301 deaths.

Across Ontario, there are 712 new cases of COVID-19 on Friday. Health Minister Christine Elliott reported 213 new cases in Toronto, 135 in Peel Region and 62 in York Region.

HOSPITALIZATIONS IN OTTAWA

One more person was admitted to an Ottawa hospital with COVID-19 related illnesses on Friday.

Ottawa Public Health reports 47 people are currently in hospital with COVID-19, including eight in the intensive care unit.

ACTIVE CASES OF COVID-19 IN OTTAWA

The number of active cases of COVID-19 increased on Friday.

There are 792 active cases of COVID-19 in Ottawa, up from 777 active cases on Thursday.

A total of 4,806 people have recovered after testing positive for COVID-19.

The number of active cases is the number of total laboratory-confirmed cases minus the numbers of resolved cases and deaths. A case is considered resolved 14 days after known symptom onset or positive test result.

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Ottawa mayor rejects possible return of Ottawa-Gatineau border checkpoints, ‘I really don’t think they work’

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Mayor Jim Watson does not want to see police checkpoints return to the five interprovincial crossings between Ottawa and Gatineau, saying “I really don’t think they work.”

Earlier this week, Gatineau Mayor Maxime Pedneaud-Jobin told the Ottawa Citizen that police checkpoints could return to the Ottawa-Gatineau border at “any time,” with the final decision in the hands of the Quebec Government. Earlier this month, Dr. Brigitte Pinard of the Centre Integre de sante et de services sociaux de l’Outaouais said border checkpoints were “possible,” adding “right now, our message is to limit large gatherings.”

When asked by CTV Morning Live host Leslie Roberts about the possibility of police checkpoints returning to the Ontario-Quebec border, Watson said he did not think they worked back in the spring.

“There were so many gaps when the police were not there, and people just figured out I’ll go at an earlier time or a later time. We saw police officers sticking their heads in the car with no masks, so that was not healthy for those individuals,” said Watson Friday morning.

“It’s a costly expense when our police are stretched already to the limit trying to do the work, to have them set up at five different bridge points potentially 24 hours a day would cost hundreds of thousands of dollars every month and I think the money is better spent.”

On April 1, Gatineau Police and the Surete du Quebec set up checkpoints along the Ottawa-Gatineau border to limit non-essential trips into Gatineau. Gatineau Police estimated the random police checkpoints between April 1 and May 17 cost the service more than $400,000.

Mayor Watson tells CTV Morning Live that the Quebec Government’s decision to move Gatineau into the “red zone” two days after Ontario moved Ottawa to a modified Stage 2 should help.

“We are a close relationship and when things happen in Gatineau there’s often a trickle effect over here and I think the fact that we’re both in the red zone, and Quebec of course is the worst hit province, at least levels the playing field for our restaurants and bars,” said Watson.

“I think in the past what had happened was our restaurants and bars would close and then the ones in Gatineau would stay open, and then people from Ottawa would go over there irresponsibly, in my opinion, and then come back potentially with the virus and spread it here.”

While border checkpoints would limit the non-essential travel across the Ottawa-Gatineau border, Watson says that’s not the way to beat COVID-19.

“The message is very clear, stick to your household. This is not the time to have an AirBNB party or a keg party in your backyard, or have 20 people or 30 people in for an engagement party. I know a lot of these get-togethers are important socially for people and emotionally, but we have to ask people to be reasonable and responsible, and this is not the year to do those kinds of things.”

Roberts asked the mayor if he would have a conversation about border checkpoints with Gatineau’s mayor.

“I had it the first go-around, but at the end of the day I also respect their jurisdiction and their autonomy. It is the province that would have to impose that, not the municipality,” said Watson.

“From our perspective, we don’t think it’s an effective use of resources. We want to continue to get the message across that we can win this battle against COVID-19 if we socially distance, we wear a mask, we actually follow the simple rules that are put forward.”

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Ottawa woman breaks 14-day quarantine rule to work at long-term care home: police

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OTTAWA — A 53-year-old Ottawa woman is facing charges under the federal Quarantine Act after Ottawa police say she failed to self-isolate for 14 days after travelling abroad and returned to work at a long-term care home.

Ottawa Police say information was received indicating that an Ottawa woman had travelled abroad. She returned to Canada on Sept. 26, so she was required under federal law to quarantine for 14 days, until Oct. 9

“The woman decided not to respect this order and went to work on Sept. 30 at a long-term health facility in Ottawa,” police said in a news release. “When management was apprised of the situation, she was immediately sent home. The facility immediately activated mitigating self-isolation and cleaning protocols and informed all persons that had been in contact with the subject.”

Police say none of the residents of the long-term care facility have tested positive for COVID-19 as a result of the woman attending work.

Ottawa police say this is the first person they have charged under the Quarantine Act during the pandemic.

The woman is charged with failing to comply with entry condition under section 58 of the Quarantine Act and cause risk of imminent death or serious bodily harm under section 67 of the Quarantine Act.

The maximum penalty for causing risk of imminent death or serious bodily harm is a $1 million fine and three years in prison. For failing to self-isolate for 14 days, she faces a $750,000 fine and up to six months in jail.

Police did not release the name of the woman, nor where she worked. The woman is due in court on Nov. 24.

Ottawa Mayor Jim Watson’s office issued a statement following the announcement of the charges.

“Mayor Watson was disturbed to learn about the alleged carelessness of the individual in question. This type of reckless behaviour could have harmed their colleagues, and more importantly, the residents of the long term care home. We must all do our part to limit the spread of COVID-19 in our community.”

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