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Le projet pilote d’Uber élargi à Eva, un concurrent

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Dévoilée par Le Soleil vendredi matin, la nouvelle a été confirmée au cours de la journée par le ministre des Transports, François Bonnardel.

Dans un bref communiqué, M. Bonnardel précise qu’Eva ne pourra exercer ses activités qu’à Montréal, à Québec et à Gatineau, soit le même territoire que celui concédé à Uber.

« La modernisation de l’industrie du transport de personnes est une priorité pour le gouvernement du Québec », écrit-il. « L’arrivée d’un nouveau joueur est dans l’intérêt des usagers de la route, qui auront une option supplémentaire pour leurs déplacements. »

« Avec cette annonce, nous permettons à une nouvelle entreprise québécoise de démarrer ses activités », ajoute le ministre.

Le modèle coopératif d’Eva amènera une valeur ajoutée au projet pilote.

François Bonnardel, ministre québécois des Transports

Pour permettre à Eva d’exercer ses activités en toute justice, le ministre Bonnardel a dû modifier le Projet pilote concernant des services de transport rémunéré de personnes demandés exclusivement par application mobile, qui avait été adopté en 2016 pour encadrer les pratiques d’Uber face aux traditionnels taxis.

Le projet, qui devait prendre fin en octobre 2018, avait été prolongé d’un an par le gouvernement Legault le 12 octobre dernier.

Ainsi, les chauffeurs d’Eva seront soumis sensiblement aux mêmes conditions que ceux d’Uber. Ils devront par exemple suivre une formation obligatoire de 35 heures, qui sera bientôt offerte sur Internet.

Appelé à commenter la décision du ministre Bonnardel, le porte-parole d’Uber Canada, Jean-Christophe de Le Rue, a salué « l’arrivée d’une option supplémentaire en mobilité partagée », promettant du même souffle qu’Uber continuera à offrir « un service toujours plus fiable, sécuritaire et abordable afin de convaincre toujours plus de Québécois de délaisser l’auto solo qui cause la congestion et la pollution ».

Une coop toute québécoise

Tout comme Uber, Eva offre un service rémunéré de transport de personnes grâce à une application mobile qui met en lien des chauffeurs et des utilisateurs, à la différence près que son siège social est situé au Québec, et non aux États-Unis. Eva fonctionne aussi selon un modèle coopératif, avec des membres qui ont droit à des ristournes.

Actuellement, la plateforme, qui fonctionne en mode bêta, compte environ 100 conducteurs et 1000 passagers. Elle devrait être lancée officiellement dans trois à quatre semaines, d’abord à Montréal, puis à Québec et Gatineau. À terme, ses fondateurs souhaiteraient toutefois pouvoir étendre le service à d’autres villes québécoises comme Sherbrooke, voire même en Ontario, ne serait-ce que pour permettre aux utilisateurs gatinois et pouvoir se rendre à Ottawa.

M. Isufi, en entrevue dans un studio de Radio-Canada.Dardan Isufi, cofondateur d’Eva. Photo : Radio-Canada

La coopérative de transport a été fondée en 2017 par Raphaël Gaudreault et Dardan Isufi, deux jeunes hommes respectivement originaires de Saguenay et de Granby.

MM. Gaudreault et Isufi ont d’ailleurs dénoncé l’été dernier l’approche du gouvernement Couillard concernant le transport rémunéré de personnes.

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Ottawa unveils funding for poultry and egg farmers hurt by free-trade deals

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Canadian egg and poultry farmers who’ve lost domestic market share due to two recent free-trade agreements will soon have access to $691 million in federal cash, Canada’s agriculture minister announced Saturday.

Marie-Claude Bibeau shared details of the long-awaited funds in a virtual news conference.

“Today we position our young farmers for growth and success tomorrow,” she said.

The money follows a previously announced $1.75 billion for the dairy sector linked to free-trade deals with Europe and countries on the Pacific Rim, one that came into effect in 2017 and the other in 2018.

The dairy sector funds were to flow over eight years, and the first $345 million payment was sent out last year.

But on Saturday, Bibeau announced a schedule for the remaining payments that will see the money flow over three years — beginning with $468 million in 2020-21, $469 million in 2021-22 and $468 million in 2022-23.

Bibeau said the most recently announced funds for dairy farmers amount to an average farm of 80 cows receiving a direct payment of $38,000 in the first year.

Payments based on formulas

David Wiens, vice-president of the Dairy Farmers of Canada, said the money will help farms make investments for the future.

“I think particularly for the younger farmers who have really struggled since these agreements have been ratified, they can actually now see opportunities, how they can continue to make those investments on the farm so that they can continue on,” he said.

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Employee of Ottawa Metro store tests positive for COVID-19

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Metro says an employee of its grocery store on Beechwood Avenue in Ottawa has tested positive for COVID-19.

The company says the employee’s positive test result was reported on Nov. 25. The employee had last been at work at the Metro at 50 Beechwood Ave. on Nov. 19.

Earlier this month, Metro reported several cases of COVID-19 at its warehouse on Old Innes Road.

Positive test results were reported on Nov. 2, Nov. 6, Nov. 11, and Nov. 19. The first two employees worked at the produce warehouse at 1184 Old Innes Rd. The other two worked at the distribution centre at the same address.

Metro lists cases of COVID-19 in employees of its stores and warehouses on its website

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Tinseltown: Where 50-year-old ‘tough guys’ become youngsters again

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Audy Czigler wears glitter like a Pennsylvania miner wears coal dust. It’s on his face and hands, in his hair and on his clothing. It’s an occupational hazard that he says he just can’t get rid of.

And when he’s sifting through job applications from people wanting to work at his Tinseltown Christmas Emporium on Somerset Street W. in Hintonburg, the glitter is a consideration. For he’s not looking for people who can simply endure it; no, he’s screening for people who revel and carouse in glitter, for those for whom the 10,000th playing of I Saw Mommy Kissing Santa Claus is as refreshing as the first, for those who believe that the 12 days of Christmas last 365 days a year. The believers.

Sure, he has heard the voices of skeptical passersby on the sidewalk outside his shop, especially in the summer months when visions of sugarplums have receded from many people’s minds.

“I hear them out there a few times a day,” he says, “wondering how a Christmas store can possibly survive year-round.

“I want to go out and tell them,” he adds, but his voice trails off as a customer approaches and asks about an ornament she saw there recently, of a red cardinal in a white heart. Where is it?

There’s scant room for sidewalk skeptics now, crowded out by the dozens of shoppers who, since October, have regularly lined up outside the store, patiently biding their time (and flocks) as pandemic-induced regulations limit the shop to 18 customers at a time.

Once inside, visitors will be forgiven for not first noticing the glitter, or even the rendition of Baby, It’s Cold Outside playing on the speakers. For there’s no specific “first thing” you notice. The first thing you notice is EVERYTHING — a floor-to-ceiling cornucopia of festivity, reminiscent perhaps of how the blind man in the Gospel of John may have felt when Jesus rubbed spit and mud in his eyes and gave him sight for the first time.

https://ottawacitizen.com/news/local-news/tinseltown-where-50-year-old-tough-guys-become-youngsters-again

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