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Nouvelle offensive canadienne contre les tarifs douaniers américains

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Il s’agit de remettre sur la table des arguments déjà avancés par le gouvernement canadien, qui juge que ces droits de douane sont illégaux et absurdes, selon deux sources gouvernementales citées par CBC.

La question des tarifs douaniers américains devrait être abordée au prochain Forum économique mondial à Davos, en Suisse. La ministre canadienne des Affaires étrangères Chrystia Freeland et son collègue des Finances Bill Morneau entendent bien faire valoir e point de vue d’Ottawa à leurs homologues américains et les inciter à renoncer à ces tarifs, même si Donald Trump a déjà annoncé qu’il n’y serait pas.

Le président américain a déclaré qu’il devait se concentrer sur l’impasse budgétaire qui a mené à la fermeture partielle du gouvernement fédéral, sur fond d’un sérieux différend avec les démocrates à la Chambre au sujet du mur à la frontière avec le Mexique.

La nouvelle campagne de lobbying aurait par ailleurs déjà été mise en branle lorsque la ministre Freeland a rencontré le secrétaire d’État américain Mike Pompeo à Washington, en décembre dernier, toujours selon des sources gouvernementales.

Plus tôt cette année, le ministre canadien de la Défense, Harjit Sajjan, aurait aussi plaidé cette cause auprès du secrétaire américain de la Défense par intérim, Patrick Shanahan, lors d’un entretien téléphonique.

En juin dernier, l’administration Trump a invoqué une disposition de sécurité nationale rarement utilisée – l’article 232 de la Trade Expansion Act de 1962 – pour imposer des tarifs de 25 % sur l’acier importé et de 10 % sur l’aluminium importé.

Nouvelles cibles

Les représentants de l’ambassade du Canada à Washington dressent actuellement une liste d’Américains influents qui pourraient être attentifs au message du Canada. Les ministres devront par la suite communiquer directement avec ces fonctionnaires, par téléphone ou en personne.

Dans une déclaration à CBC, Paul Moen, directeur principal chez Earnscliffe Strategy Group et avocat spécialisé en droit du commerce international, estime que la stratégie du Canada est logique, mais qu’elle gagnerait à être orientée vers les patrons d’entreprises et les syndicats.

Pour lui, il ne faut surtout pas négliger les nouveaux locataires démocrates du Congrès qui viennent de prendre leurs fonctions comme élus après les élections de mi-mandat en novembre dernier. « C’est une nouvelle occasion d’établir de nouvelles relations », fait-il remarquer, soulignant l’importance d’élargir l’éventail avec le milieu des affaires et le milieu syndical.

Moins optimiste, Mark Rowlinson, porte-parole du Syndicat des Métallos, pense que la marge de manœuvre est sérieusement entamée depuis longtemps.

Il est temps pour le Canada, dit-il, de tracer une « ligne dans le sable » en refusant de ratifier l’accord commercial nord-américain remanié tant que les tarifs ne seront pas abolis. Le Canada s’y est déjà essayé et cela n’a rien donné, poursuit M. Rowlinson.

Mardi, le président Trump a encore une fois défendu sa politique tarifaire en citant une entrevue à Fox News avec Mark Glyptis, un président local du syndicat des Métallos de Virginie-Occidentale.

Mais l’une des sources citées par CBC indique que le Canada s’éloignerait de tout argument qui relierait les droits de douane à l’Accord de libre-échange nord-américain mis à jour.

Des législateurs et chefs d’entreprise américains opposés aux tarifs douaniers ont déclaré publiquement que ces droits de douane devraient être abandonnés.

Mais le gouvernement Trudeau, dit la même source, ne veut pas être mis dans le même panier que le Mexique, qui pourrait finir par accepter les demandes américaines de quotas d’exportation de l’acier, une idée que le Canada n’est pas prêt à accepter.

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Federal Budget 2021: Ottawa adds $1B to broadband fund for rural, remote communities

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The federal government will add $1 billion to a fund for improving high-speed communications in rural and remote areas of Canada, bringing the total to $2.75 billion by 2026, the Liberals said Monday in their first full budget since the pandemic began last year.

The money is going to the Universal Broadband Fund, which is designed to support the installation of “backbone” infrastructure that connects underserved communities to high-speed internet.

It’s one of many government and private-sector initiatives that have gained urgency since the pandemic began, as Canadians became more dependent on internet service for applications ranging from e-learning to daily business operations.

Ottawa says the additional money will keep it on track to have high-speed broadband in 98 per cent of the country by 2026, and 100 per cent by 2030.

Money spent on high-speed communications will be good for a recovering economy, said Pedro Antunes, chief economist at the Conference Board of Canada, a non-partisan think-tank.

The latest data from Statistics Canada says there were about five million people working from home during the pandemic, up from about two million prior to that, Antunes said in an interview.

“That’s a quarter or so of the workforce,” he added. “And I think a fair number of those people are going to continue to work from home, at least in some part-time way.”

Improved connections to high-speed broadband and mobile communications will add to the productive capacity of the economy overall, especially as it reaches beyond Canada’s cities, Antunes said.

He said there’s been a “real issue” with economic growth outside major urban centres and the improved connectivity “is something that can help stimulate that.”

The Universal Broadband Fund was initially mentioned in the 2019 budget, though specifics were not available until last November’s fiscal update.

The $1-billion top-up to the broadband fund announced today is in addition to $1.75 billion promised to the fund by the federal government’s November fiscal update.

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COVID-19: What you need to know for April 19

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Provincewide

  • Per today’s government report, there are 4,447 new cases in Ontario, for a total of 421,442 since the pandemic began; 2,202 people are in hospital, 755 of them in intensive care, and 516 on ventilators. To date, 7,735 people have died.
  • According to data from the Ministry of Health and Long-Term Care, there are 40 outbreaks in long-term-care facilities, 36 confirmed active cases of positive residents, and 127 confirmed active cases of positive staff. To date, there have been 3,755 confirmed resident deaths and 11 confirmed staff deaths.
  • Per the government’s report on Ontario’s vaccination program, as of 7 p.m. yesterday, Ontario has administered 66,897 new doses of COVID-19 vaccines, for a total of 3,904,778 since December 2020. 3,212,768 people have received only one dose, and 346,005 people have received both doses.

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Federal budget 2021 highlights: Child care, recovery benefits, OAS increases – everything you need to know

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The federal government’s first budget in more than two years certainly looks the part: At 739 pages, it is a hefty document chock full of billions in new spending.

Those funds will be spread among a number of key groups – students, seniors, parents and small-business owners, to name a few – as Ottawa looks to bolster Canada’s recovery from COVID-19 but also plan for life beyond the pandemic.

To that end, the deficit is projected to hit $354.2-billion in the 2020-21 fiscal year, which just ended – better than expected about five months ago, given the economy’s resilience over the winter months. It is estimated to fall to $154.7-billion this fiscal year, before dropping further in the years to come as pandemic spending recedes from view.

Here are some of the highlights from Monday’s budget.

The budget outlines tens of billions of dollars in federal subsidies for a national child-care program, a promise the Liberal Party has made in some form since the early 1990s. Child-care supports became a point of national debate during pandemic lockdowns as parents with young children struggled to juggle work and family responsibilities.

In total, the government proposes spending as much as $30-billion over the next five years, and $8.3-billion each year after that, to bring child-care fees down to a $10-a-day average by 2026. The proposal, which requires negotiation with the provinces and territories, would split subsidies evenly with those governments and targets a 50-per-cent reduction in average child-care fees by the end of 2022.

The federal program is largely modelled on Quebec’s subsidized child-care system, implemented in the 1990s in an effort to increase women’s access to the labour market. Since then, labour participation rates for women aged 25 to 54 in the province have grown to exceed the national average by four percentage points.

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