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Un tribunal spécialisé qui vise d’abord à mieux comprendre les victimes de crimes sexuels

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Au moment de rencontrer trois de ses collègues des partis d’opposition, lundi après-midi, pour discuter de la création éventuelle d’un tel tribunal, la ministre LeBel avoue qu’en tant qu’ancienne procureure de la Couronne, elle a déjà une vision de ce à quoi pourrait ressembler cette instance.

Elle souligne toutefois qu’elle n’est qu’au début d’un processus de réflexion et qu’elle aborde la réunion de lundi « avec un esprit totalement ouvert ».

La députée péquiste de Joliette, Véronique Hivon, et les porte-parole en matière de condition féminine du Parti libéral et de Québec solidaire, Hélène David et Christine Labrie, prennent part à la rencontre.

« C’est sûr que j’arrive dans cette discussion-là avec une vision, avec une façon de voir les choses. Mais je ne veux pas que ça devienne une vision tunnel. […] Je sais que mes collègues, en particulier Mme Hivon, ont beaucoup de suggestions à faire, des idées », a indiqué la ministre en entrevue à l’émission Isabelle Richer, à ICI RDI.

La ministre affirme tout de même qu’elle ne pense pas qu’on doive envisager ce tribunal comme un lieu physique particulier où ce seraient toujours les mêmes personnes qui travailleraient.

« ll ne faut pas cantonner les juges à n’être en charge que de ce genre de dossiers, alors qu’on sait que ce sont des dossiers très émotifs. […] Et on ferait quoi en région? », avance-t-elle.

Elle dit plutôt vouloir baser sa réflexion sur « la compréhension de l’univers de ces personnes-là [les victimes] » et se concentrer sur les objectifs qui ont conduit à l’idée de créer un tribunal spécialisé dans les crimes sexuels, c’est-à-dire « le traitement rapide [des plaintes], la meilleure compréhension [des victimes], une meilleure formation [des intervenants judiciaires], un meilleur accompagnement des victimes aussi ».

Mieux comprendre le système

Sonia LeBel parle notamment de permettre aux victimes d’avoir une meilleure compréhension du système judiciaire.

« Il faut démystifier le fait que le procureur de la Couronne n’est pas l’avocat de la victime, donc il peut y avoir un clash quand elle le rencontre. Le procureur a un travail de confrontation de la version de la victime qui est tout à fait normal », donne-t-elle en exemple.

« La voie à privilégier pour une personne donnée n’est pas nécessairement la voie du tribunal criminel. C’est une option, c’est un outil, ça existe », dit-elle encore.

Sonia LeBel, qui espère que la discussion sera élargie pour discuter plus largement « de la violence faite aux femmes dans des situations d’autorité, des situations de contrôle », tient cependant à dire qu’il ne faut pas s’attendre à une annonce au sortir de la consultation de lundi.

« On ne changera pas les lois aujourd’hui […] Je vais prendre le temps d’y réfléchir. Je vais rediscuter avec mes collègues si c’est pertinent de le faire », note-t-elle.

Une suggestion du Parti québécois

Depuis le printemps dernier, le Parti québécois, par la voix de Véronique Hivon, propose la création d’un tribunal spécialisé dans les crimes sexuels afin de « rebâtir la confiance » entre les victimes de telles agressions et le système judiciaire.

Mme Hivon a entre autres suggéré au gouvernement de mettre sur pied un comité de travail non partisan formé de représentants de la magistrature, de représentants du Directeur des poursuites criminelles et pénales (DPCP), de représentants des avocats de la défense, d’élus de tous les partis et d’experts juridiques et sociaux afin de discuter de la meilleure façon de procéder.

Elle a notamment suggéré de réfléchir à un meilleur accompagnement des victimes et de se pencher sur la récolte de meilleures preuves.

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Federal Budget 2021: Ottawa adds $1B to broadband fund for rural, remote communities

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The federal government will add $1 billion to a fund for improving high-speed communications in rural and remote areas of Canada, bringing the total to $2.75 billion by 2026, the Liberals said Monday in their first full budget since the pandemic began last year.

The money is going to the Universal Broadband Fund, which is designed to support the installation of “backbone” infrastructure that connects underserved communities to high-speed internet.

It’s one of many government and private-sector initiatives that have gained urgency since the pandemic began, as Canadians became more dependent on internet service for applications ranging from e-learning to daily business operations.

Ottawa says the additional money will keep it on track to have high-speed broadband in 98 per cent of the country by 2026, and 100 per cent by 2030.

Money spent on high-speed communications will be good for a recovering economy, said Pedro Antunes, chief economist at the Conference Board of Canada, a non-partisan think-tank.

The latest data from Statistics Canada says there were about five million people working from home during the pandemic, up from about two million prior to that, Antunes said in an interview.

“That’s a quarter or so of the workforce,” he added. “And I think a fair number of those people are going to continue to work from home, at least in some part-time way.”

Improved connections to high-speed broadband and mobile communications will add to the productive capacity of the economy overall, especially as it reaches beyond Canada’s cities, Antunes said.

He said there’s been a “real issue” with economic growth outside major urban centres and the improved connectivity “is something that can help stimulate that.”

The Universal Broadband Fund was initially mentioned in the 2019 budget, though specifics were not available until last November’s fiscal update.

The $1-billion top-up to the broadband fund announced today is in addition to $1.75 billion promised to the fund by the federal government’s November fiscal update.

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COVID-19: What you need to know for April 19

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Provincewide

  • Per today’s government report, there are 4,447 new cases in Ontario, for a total of 421,442 since the pandemic began; 2,202 people are in hospital, 755 of them in intensive care, and 516 on ventilators. To date, 7,735 people have died.
  • According to data from the Ministry of Health and Long-Term Care, there are 40 outbreaks in long-term-care facilities, 36 confirmed active cases of positive residents, and 127 confirmed active cases of positive staff. To date, there have been 3,755 confirmed resident deaths and 11 confirmed staff deaths.
  • Per the government’s report on Ontario’s vaccination program, as of 7 p.m. yesterday, Ontario has administered 66,897 new doses of COVID-19 vaccines, for a total of 3,904,778 since December 2020. 3,212,768 people have received only one dose, and 346,005 people have received both doses.

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Federal budget 2021 highlights: Child care, recovery benefits, OAS increases – everything you need to know

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The federal government’s first budget in more than two years certainly looks the part: At 739 pages, it is a hefty document chock full of billions in new spending.

Those funds will be spread among a number of key groups – students, seniors, parents and small-business owners, to name a few – as Ottawa looks to bolster Canada’s recovery from COVID-19 but also plan for life beyond the pandemic.

To that end, the deficit is projected to hit $354.2-billion in the 2020-21 fiscal year, which just ended – better than expected about five months ago, given the economy’s resilience over the winter months. It is estimated to fall to $154.7-billion this fiscal year, before dropping further in the years to come as pandemic spending recedes from view.

Here are some of the highlights from Monday’s budget.

The budget outlines tens of billions of dollars in federal subsidies for a national child-care program, a promise the Liberal Party has made in some form since the early 1990s. Child-care supports became a point of national debate during pandemic lockdowns as parents with young children struggled to juggle work and family responsibilities.

In total, the government proposes spending as much as $30-billion over the next five years, and $8.3-billion each year after that, to bring child-care fees down to a $10-a-day average by 2026. The proposal, which requires negotiation with the provinces and territories, would split subsidies evenly with those governments and targets a 50-per-cent reduction in average child-care fees by the end of 2022.

The federal program is largely modelled on Quebec’s subsidized child-care system, implemented in the 1990s in an effort to increase women’s access to the labour market. Since then, labour participation rates for women aged 25 to 54 in the province have grown to exceed the national average by four percentage points.

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